Het café

Dorp(s)straat Oirsbeek

F@TM@N (05/29/07 om 19:16:27):

Kwam op mijn werk in Kerkrade terecht.
Was om 15:15 uur klaar en reed weg ,onderweg dacht ik dat ik wel even langs Distilleerderij Helfrich
kon gaan met m`n mobile internet google ik even en vond adres Dorpstraat 29 Oirsbeek met 140 kilometer per uur stelde ik m`n Tom Tom in ....ik had het adres gekopieerd maar plakken kon niet ...dus” dorps” en auto aanvullen deed de rest ....16 minuten dat viel mee... al gauw reed ik een leuk dorpje binnen de dorpsstraat ...ik parkeer m`n auto zoek naar 29 ....vind cafe Brandpunt kijk nog verder geen Distilleerderij Helfrich....wat is dit ik bel aan ,er wordt niet open gedaan ....ik beuk op de deur die geopend word door een man die een taal spreekt die ik niet begrijp ....ik vraag me waar Distilleerderij Helfrich  is gebleven of hij hem soms heeft afgebroken en een cafe heeft neer gezet de deur wordt boos voor m`n neus dicht gegooid
Ik besluit nog een limburse vlaai te kopen en naar huis te gaan.
Bij thuiskomst zie ik op de doos van de vlaai Schinnen staan..ik ga nog even m`n  tomtom raadplegen ....ik zie dat er een dorpstraat en een dorpsstraat zijn ....
Conclusie ....internetten en tom tom instellen met 140 kilometer per uur op een mobielapperaat met een beeldscherm als een grote postzegel ...moet je niet meer doen.... ;D ;D ;D

PS … de vlaai is heerlijk …..

 

Zenzero (05/30/07 om 01:25:34):

Komisch ;D, je had op de weg terug, ook even hier aan kunnen komen. had je, je nog kunnen laven aan 'n overheerlijke FL#4 ;D (ik heb namelijk nog)  ;D

En wat die taal betreft, da's gewoon 't Nederfrankisch dialect (als Oirsbeek overigens niet binnen de Benrather linie valt)
spreken wij hier ook, maar dan (bijna) verstaanbaar, ook voor 'Hollanders'

Behulpzaam zijn ze niet echt hè, maar ja wat wil je om half vier in de middag, mensen uit hun hazenslaapje halen, is ook wel 'n kutstreek hoor ;D (spelling suggestie: 'kuststreek' ook 'n mooi woord , maar dat bedoelde ik dus niet)

Zzzzz ¦0

 

radioflux (06/02/07 om 15:28:04):

Zenzero schreef:


En wat die taal betreft, da's gewoon 't Nederfrankisch dialect (als Oirsbeek overigens niet binnen de Benrather linie valt)

De Nederfrankische [b]dialectgroep[/b].

spreken wij hier ook, maar dan (bijna) verstaanbaar, ook voor 'Hollanders'

Kosmopolitisch taaltje, dat Nederfrankisch, want ze spreken het zelfs in Zuid-Afrika.

 

Zenzero (06/04/07 om 01:37:39):

radioflux schreef:


De Nederfrankische [b]dialectgroep[/b].

Eh, dank voor deze kleine correctie, en aanvulling, ik had deze term over het hoofd gezien
(het overkomt de beste, nietwaar) ;D.
Kosmopolitisch taaltje, dat Nederfrankisch, want ze spreken het zelfs in Zuid-Afrika.

Het Nederfrankisch is een dialectgroep met West-Germaanse Nederduitse variëteiten, waar o.a. het Hollands, Utrechts, West-Vlaams, Oost-Vlaams, Zuid-Gelders en het Brabants onder vallen. Nederfrankische dialecten worden dus vooral gesproken in het zuiden en westen van Nederland en in Vlaanderen en in het westen van Duitsland (in noordelijk Rijnland, namelijk in de Neder-Rijn, ten noorden van de zogeheten Benrather Linie). Ook het Limburgs, hoewel recent als zelfstandige streektaal erkend, behoort voor het overgrote deel tot het Nederfrankisch en vormt daarvan samen met het Zuid-Gelders en het Nederrijns de Maas-Rijnlandse groep. [b]Bron[/b]: http://nl.wikipedia.org/wiki/Nederfrankisch

...En zo ziet men maar weer, dat taal en dialect, niet plaatsgebonden zijn.

Ja serieus ongelogen echt en eerlijk waar!

Apartheid bijvoorbeeld, is (als ik me niet vergis) zo'n typisch woord uit eerder genoemde [b]dialectgroep[/b] en, aptytwekker, awendmaal, duitse masels of gemmerbier
[b]Bron[/b]: http://roepstem.net/snaaks.html

En om het taal en dialectgroep feest helemaal compleet te maken: http://nl.wikipedia.org/wiki/Afrikaans
want er worden overigens ook nog 'n zwik andere talen en dialecten (al dan niet verdeeld in groepen) ;D gebezigd in Zuid-Afrika.

Er is vast wel iemand (of niet) die gaat melden hoeveel en welke  ;D

 

Helfrich (06/04/07 om 16:27:17):

Het is de laatste tijd populair om onaangekondigd af te reizen naar distilleerderij Helfrich, om daar aangekomen voor een gesloten deur te staan. Ik raad aan om altijd eerst even te bellen of te mailen.

Maar binnenkort zal er weer vanalles anders zijn  ;D

 

F@TM@N (06/04/07 om 16:38:00):

Ik was niet afgereisd …ik kwam er bijna langs …

En alles wat ik doe is impulsief ….. Dat er dan niemand is neem ik op de koop toe .

Ik wou ook de buitenkant wel eens aanschouwen.

In juli kom ik nog wel eens langs……

Zal ruim van tevoren m`n bestelling door geven….

 

Het café